Als ouders en kinderen beter en breder geïnformeerd zouden worden over de jobs en toekomstmogelijkheden van een aso-, tso- en bso-diploma, kan die keuze vanuit overtuiging worden gemaakt. Zo wordt een afvalrace op basis van kennis en 'niet kunnen' vermeden. Misschien wordt een STEM-richting dan gekozen omdat kinderen en ouders zien welke ongelooflijke innovaties er kunnen uitkomen. Misschien zien meisjes eindelijk dat zij daarvan deel moeten uitmaken, want zo kunnen ze de wereld echt verbeteren. En misschien zien kinderen met een moeilijke socio-culturele achtergrond nieuwe, onbekende opportuniteiten.
Jammer genoeg is Latijn nog altijd het summum van de studiekeuzes en beschouwen we vanaf dat punt andere studierichtingen als ‘downhill’. We kunnen niet verwachten dat ons waardeoordeel over studierichtingen geen impact heeft op hoe kinderen naar die studierichtingen kijken en ultiem naar zichzelf. Dat hiërarchische denken leidt ertoe dat we vandaag niet meer STEM-profielen hebben.
Zolang we de STEM-richtingen, en de leerlingen die ze volgen, niet met meer respect behandelen, zal het het bedrijfsleven bloed, zweet en tranen kosten om die profielen te vinden. Waar het begint? Bij meer respect en minder waterval- en hiërarchisch denken.
I love receiving inspiring questions. Feel free to challenge my mind!